Wprowadzenie do kursu
Kurs składa się z dwóch części. W części pierwszej przedstawione zostały podstawowe wiadomości obejmujące problematykę języka jako systemu znaków. Omówiona została logiczna koncepcja języka oraz pojęcie „znaku” oraz „oznaki”. Wskazane zostały różnice między językiem naturalnym, sztucznym oraz mieszanym. Na przykładzie gwary więziennej oraz języka prawnego zaprezentowana została specyfika języka mieszanego. Przedstawione zostały także stopnie języka („metajęzyk”), funkcje języka oraz takie pojęcia jak konstatywy, performatywy, lokucje, perlokucje oraz illokucje.
Cześć druga, poświęcona kategoriom syntaktycznym, składa się z krótkiego wstępu teoretycznego, który przybliża pojęcie zdań, nazw oraz funktorów jako trzech podstawowych kategorii syntaktycznych. W dalszej części przedstawione zostały praktyczne przykłady analizy syntaktycznej zdań. Zwrócona została m.in. uwaga na koniunkcyjne oraz enumeracyjne użycie funktora koniunkcji.
Lista filmów
Wstęp do kursu (trailer)
Darmowa lekcja00:03:35Charakterystyka języka
01:23:02- Logiczna koncepcja języka00:15:03
- Pojęcie znaku oraz oznaki00:17:50
- Rodzaje języka (język naturalny i sztuczny)00:10:00
- Grypsera jako przykład języka mieszanego00:09:32
- Język prawny jako przykład języka mieszanego00:06:42
- Stopnie języka00:08:08
- Funkcje języka00:06:01
- Konstatywy, performatywy, lokucje, perlokucje i illokucje00:09:46
Kategorie syntaktyczne
01:43:08- Kategorie syntaktyczne (zdania, nazwy, funktory)00:22:36
- Analiza syntaktyczna - „Bystry Jan czyta, a bardzo ciekawy kot śpi.”00:14:46
- Analiza syntaktyczna - „Mateusz głośno mówi, a Jan nieuważnie słucha.”00:12:20
- Analiza syntaktyczna - „Nieprawda, że skomplikowany przykład sprawił nam problem”00:07:17
- Analiza syntaktyczna - „Jan Kowalski pomyślał „Jutro Polska wygra mecz.”00:09:43
- Analiza syntaktyczna - „Niezwykle inteligentny Jan jest blondynem i szachistą.”00:07:50
- Analiza syntaktyczna - „Papuga i zając są zwierzętami.”00:06:26
- Analiza syntaktyczna - „Jeżeli dzisiaj jest wtorek, to jutro będzie środa.”00:07:22
- Analiza syntaktyczna - „Ciekawy bocian przycupnął na kominie.”00:05:42
- Analiza syntaktyczna - „Radosny zając biegł drogą między lasem a rzeką.”00:09:06